„Povedal, že to bol najstupídnejší nápad, aký kedy videl.“
Prinášame vám preklad článku o KeepCup z BBC. Zdroj: https://www.bbc.com/news/business-52366981
BBC vo svojom seriáli The Boss (Šéf) každý týždeň prezentuje biznis lídrov z rôznych kútov sveta a tento týždeň to bude Abigail Forsyth, zakladateľka a výkonná riaditeľka firmy so znovu použiteľnými pohármi na kávu KeepCup.
Keď Abigail Forsyth prvýkrát prišla s nápadom vyrábať a predávať znovu použiteľné poháre na kávu, jednému z prvých dizajnérov, ktorých požiadala o pomoc, sa tento nápad vôbec nepozdával.
„Povedal mi, že je to najstupídnejší nápad, aký kedy videl,“ spomína si Abigail.
Veci sa nezlepšili ani vtedy, keď oslovila potenciálneho výrobcu. „Povedal mi: Je to len pohár. Ľudia už vymysleli toľko produktov, ktoré boli omnoho chytrejšie a užitočnejšie ako to, čo si vymyslela ty a predsa sa nepredali.“ Toto sa odohralo v roku 2008 v austrálskom Melbourne.
zakladateľka KeepCup, Abigail Forsyth
Nápad na KeepCup prišiel vtedy, keď Abigail so svojím bratom Jamiem zhrozene sledovali miliardy jednorazových pohárov na kávu, ktoré končili každoročne na skládkach odpadu.
Keďže už desaťročie predtým viedli malú sieť kaviarní, tak na vlastné oči videli, že situácia bola naozaj zlá. A tak si zaumienili, že s tým zatočia.
Namiesto toho, aby ich znepokojila či odradila vlna negatívnosti, ktorej na začiatku čelili, Abigail s bratom začali tvrdo makať na tom, aby ich biznis na trhu uspel. „Poriadne nás to nakoplo,“ hovorí 48-ročná Abigail. A pozrime sa na nich dnes – na svete sa už predalo viac ako 10 miliónov pohárov KeepCup a firma predpokladá, že sa ušetrilo okolo 8 miliárd jednorazových pohárov, ktoré by inak skončili v košoch.
niekoľkominútový pôžitok z pitia kávy so sebou prináša množstvo odpadu
Abigail, ktorá sa narodila v Glasgowe a vyrástla v Melbourne, sa pôvodne chcela stať právničkou. Potom, čo štyri roky pracovala ako právny zástupca, sa s tým rozhodla skončiť a pripojila sa ku kávovému biznisu.
Keď Abigail a Jamie začali pracovať na prvotných dizajnoch plastových pohárov KeepCup, bol to práve Jamie, kto trval na tom, aby boli čo najfarebnejšie. „Jamie vždy hovoril, že musia vyzerať sexy, ja som zase presadzovala to, že musia byť udržateľné,“ spomína Abigail.
S prvou dávkou pohárov vyrobených na začiatku roku 2009 oficiálne vypustili firmu do sveta na dizajnovom veľtrhu v Melbourne. Podľa Abigail boli poháre okamžitým hitom a predalo sa ich za šesť hodín až tisíc. „Na tomto trhu išlo hlavne o dizajn,“ vysvetľuje. „Ľudia nám vraveli – síce neviem, čo to je, ale chcem to.“
Samotná výroba KeepCup prebieha v Austrálii a Veľkej Británii.
„Čoskoro bolo jasné, že ľudia si chceli poháre kúpiť a používať ich, pretože sa im páčili ich farby, dizajn, alebo čo to vypovedalo o nich ako o milovníkoch kávy. A za tým nasledovala aj zmena v ich správaní – keď máš používanie produktu rád, o to viac oceníš jeho pridanú hodnotu.“
KeepCup, ktorý ponúka poháre rôznych veľkostí od 114 ml na espresso po 454 ml na veľkú ľadovú kávu či smoothie, začal cez svoju stránku predávať poháre do kaviarní, zákazníkom po celom svete, ale aj korporátnym klientom, ako napríklad austrálskej leteckej spoločnosti Qantas či Bank of England.
Tržby počas rokov postupne rástli vďaka kladným skúsenostiam zákazníkov a navštevovaniu veľtrhov. Ročný príjem firmy momentálne činí 8 miliónov austrálskych dolárov, čo sa rovná 5 miliónom amerických dolárov alebo 4 miliónom libier. Firma rástla prirodzene bez akýchkoľvek externých investorov. V roku 2014 Abigail odkúpila podiel firmy svojho brata, ktorý teraz vedie firmu s obedovými krabičkami BeetBox.
Ekologický charakter pohárov KeepCup podporuje aj to, že ich výroba je sústredená na dvoch miestach – v Austrálii a Británii, čo eliminuje znečistenie, ktoré by inak vzniklo transportom pohárov z Číny či z iných zemí s nižšími výdajmi na výrobu.
Všetky poháre sú balené v papieri či kartóne, ktorý je buď recyklovaný alebo certifikovaný správou lesa (FSC - Forest Stewardship Certified). A ešte k tomu všetkému sú hlavné kancelárie v Melbourne a Londýne poháňané solárnou energiou a firma venuje 1% zo svojich ziskov environmentálnym projektom potom, čo podpísala dohodu 1% pre planétu (1% For The Planet).
Paul Klymenko, generálny riaditeľ environmentálnej skupiny Planet Ark, povedal: „Už desaťročie je firma KeepCup pionierom v tvorbe kvalitných a znovupoužiteľných produktov, ktoré napomáhajú napredovaniu cirkulárnej ekonomiky.“
Taktiež dodal, že firma KeepCup „vytvorila produkty, ktoré ľudia radi opakovane používajú, čím sa minimalizuje tvorba odpadu a potreba využívania prírodných zdrojov, akými sú napríklad stromy.“